Τρίτη 9 Ιουνίου 2015

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΩΛΗΣΗΣ ΤΟΥ ΟΛΠ

Σταθάκης: Ετσι προχωράμε στην πώληση του ΟΛΠ

«Φως» στις προθέσεις της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ έριξε, στη Βουλή, ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης ενώ φάνηκε διστακτικός να μιλήσει για τον ρόλο της Κομισιόν αν και προκλήθηκε από τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Νικήτα Κακλαμάνη.
http://www.pireas2day.gr/tools/ImageHandler.ashx?src=ca0e9399-3448-4376-9de5-fb08dd1ad9f1.jpg

Ειδικότερα, ο κ. Σταθάκης αποκάλυψε ότι:

•    Η κυβέρνηση σχεδιάζει «να υπάρξει ένα ενιαίο σύστημα διαχείρισης όλων των λιμανιών της χώρας, ένα ρυθμιστικό πλαίσιο δηλαδή που θα ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά δεδομένα και ταυτόχρονα θα διασφαλίζει τους κανόνες και τον τρόπο λειτουργίας των λιμανιών».

•    Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ βρίσκεται στο επίκεντρο μιας διπλής διαπραγμάτευσης:
1)    Η  διαπραγμάτευση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Εμπλέκεται εκεί ακριβώς, επειδή έχει εγγραφεί ως δημοσιονομικό έσοδο στην τρέχουσα περίοδο, όπως και τα περιφερειακά αεροδρόμια. Άρα, το ένα επίπεδο διαπραγμάτευσης αφορά το δημοσιονομικό σκέλος του τρέχοντος έτους. Οι δύο βασικές ιδιωτικοποιήσεις-παραχωρήσεις, στις οποίες η Κυβέρνηση διαπραγματεύεται στο πλαίσιο της διαμόρφωσης μια συμφωνίας με τους εταίρους.
2)    Η  επαναδιαπραγμάτευση της ίδιας της σύμβασης παραχώρησης, με στόχο την παραχώρηση του 51% των μετοχών και όχι του 67% όπως προβλεπόταν αρχικά. Το υπόλοιπο ποσοστό θα δοθεί μέσα σε μια πενταετία και «δημιουργίας ισχυρών επενδύσεων».

Επίσης στόχος είναι εξαιρεθεί από την παραχώρηση μέρος του λιμανιού «αν για παράδειγμα, πρόκειται για την ακτοπλοΐα ή για κάτι άλλο, είτε για αλλαγή όρων σε πολλά θέματα που αφορούν σύνθετες πλευρές του Λιμανιού, όπως τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και άλλες πλευρές του».

Σχολιάζοντας την απάντηση του υπουργού ο κ. Κακλαμάνης επεσήμανε την προσωπική άποψή του ότι είναι υπέρ της παραχώρησης του 49% των μετοχών και του μάνατζμεντ σε ιδιώτη και να παραμείνει το 51% στο κράτος και έθεσε δύο καίρια ερωτήματα:

1.    Αυτό το 16%, πώς θα το πάρει η όποια εταιρεία πάρει το Λιμάνι; Ηλίου φαεινότερο ότι θα είναι η COSCO. Δεν θα εκτίθετο ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης να πάει στην Κίνα με πολυμελή αντιπροσωπεία. Αυτό, λοιπόν, θα γίνει μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, που το ελληνικό κράτος δεν θα μπορεί να παρακολουθήσει και έτσι θα πάρει το υπόλοιπο 16%; Εάν πράγματι συζητάτε τροποποίηση, βάλτε λοιπόν εδώ μέσα να είναι υποχρεωμένοι αυτοί να πληρώσουν και το μερίδιο της ελληνικής πολιτείας, του ελληνικού κράτους, ώστε τουλάχιστον να μείνουν στο 51%. Πάλι μπορούν να διοικήσουν με το 51% και όχι με το 67%.
2.    Επειδή αυτοί οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών μας εγκαλούν συνέχεια και εμάς πριν και εσάς τώρα -«Δεν προχωράτε τις ιδιωτικοποιήσεις. Δεν προχωράτε τις ιδιωτικοποιήσεις»- ποιος είναι ο ρόλος της Κομισιόν, κύριε Υπουργέ, στην ιστορία των ιδιωτικοποιήσεων γενικότερα; Γιατί είναι ηλίου φαεινότερο ότι τον αγωγό τον σαμποτάρησε -και επί Κυβέρνησης Καραμανλή και επί Κυβέρνησης Σαμαρά και τώρα- η Κομισιόν, βάζοντας θέμα ότι πρέπει να είναι μέσα στην κοινοπραξία και ευρωπαϊκή εταιρεία.

Το ίδιο σας έχουν πει και για τον ΟΛΠ; Οι Δανέζοι που ήλθαν, ήλθαν από μόνοι τους ή ήλθαν σταλμένοι; Διότι από τη μια μας εγκαλούν ως χώρα –και εγώ εδώ πέρα παίρνω τώρα το μέρος της Κυβέρνησης- ότι δεν προχωρούμε γρήγορα τις ιδιωτικοποιήσεις, όπως αυτοί τις εννοούν, και από την άλλη έχω την υποψία –εσείς θα μου πείτε αν είναι σωστή ή όχι- ότι βάζουν οι ίδιοι προσκόμματα εις το όνομα –υποτίθεται- των ευρωπαϊκών οικονομικών συμφερόντων.

«Θα ήθελα, λοιπόν, να μου απαντήσετε σε αυτά τα δύο έτσι ξεκάθαρα, όπως μου απαντήσατε και στο πρώτο, ότι ήδη το 51% το κλείσαμε και πάμε για το 67%», σχολίασε ο κ. Κακλαμάνης αλλά σε αυτά τα ερωτήματα ο υπουργός απέφυγε τις ευθείες απαντήσεις.

Έτσι, ο κ. Σταθάκης αντί να απαντήσει με ποια διαδικασία θα πωληθεί το υπόλοιπο 16% των μετοχών προτίμησε να υποστηρίξει ότι «η κυβέρνηση δεν θα είχε αυτή την πολιτική για τον ΟΛΠ (…)  Ο μόνος λόγος για τον οποίο υπάρχει αυτή η εξέλιξη αφορά –επαναλαμβάνω- το γεγονός ότι αυτά ήταν από τις προηγούμενες Κυβερνήσεις, είχαν προαποφασιστεί, είχαν εγγραφεί στον τρέχοντα Προϋπολογισμό και υπό τους σημερινούς όρους το μόνο που κάνει η Κυβέρνηση είναι να προσπαθεί να βελτιώσει τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτής της διαδικασίας».

Μάλιστα, πρόσθεσε ότι οι συζητήσεις που γίνονται με τους τρεις συμμετέχοντες στον διαγωνισμό είναι με τη συναίνεσή τους να πάρει μια τροπή,  «η οποία να είναι πιο φιλική σε αυτό που επιδιώκουμε εμείς ως Κυβέρνηση».

Στο ίδιο μήκος κύματος εμφανίστηκε ο υπουργός και για τον ρόλο της Κομισιόν λέγοντας τα εξής:

«Η Κομισιόν προφανώς και στο παρελθόν είχε διατυπώσει διάφορες σκέψεις. Το βασικό στοιχείο, με το οποίο παρενέβη η Κομισιόν, αφορά το ρόλο και την ιδιαιτερότητα της δεσπόζουσας θέσης στις ευρωπαϊκές αγορές των λιμανιών. Αυτό δημιουργεί κάποια προβλήματα, θα έλεγα, και στις δύο εταιρείες: και στη δανέζικη εταιρεία η οποία έχει ένα μεγάλο αριθμό ιδιωτικών λιμανιών στην Ευρώπη και εν δυνάμει και στην COSCO, εφόσον αποκτήσει μία πιο ισχυρή θέση, που μπορεί να χαρακτηριστεί μονοπωλιακή. Αλλά αυτή είναι μία συζήτηση στην οποία τουλάχιστον μέχρι στιγμής η Κομισιόν είχε διατυπώσει επιφυλάξεις, τις οποίες έχει προς στιγμήν αποσύρει, απ’ όσο γνωρίζω».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου